Wednesday, 16 November 2016

Tre Noveller

En annan dag av Eva Holmquist (2/5)
Publiceringsdatum: 2015
Baksidan säger:
Bella är en android som finns till för att tjäna. Enligt människor är sådana som hon inte kapabla att känna, tycka eller vilja. Bella tycker dock en hel massa. Hon känner, hon vill och hon är förälskad. I Tom, som också är en android. Bella lever dagligen med verbala övergrepp från människor. Verbala övergrepp som måste accepteras eftersom hotet att skickas till förbränningsugnen är ständigt närvarande. Men en dag händer något som gör att Bella inte längre kan fortsätta på samma sätt. Hon måste göra ett val som kan innebära skillnaden mellan liv och död...

Jag säger: Jag tror att det främsta problemet för mig med den här novellen är att den är för kort; jag hann inte få någon känsla av vilka Bella eller Tom egentligen var, och kände därför ingen förbindelse till dem. Längden gjorde även att handlingen kändes forcerad vilket resulterade i att det inte alls var trovärdigt.


Anledningen till att den får 2/5 är att slutet kändes väldigt klichéartat och fånigt. 



Förhöret av Khashayar Naderehvandi (3/5)
Publiceringsdatum: 2014
Baksidan säger:
Kom in sa han, och vände sig om och gick bort till fönstret, där han brukar stå och titta ut, så han såg inte att tuppen kom in tillsammans med mig. Det blev jävligt skumt, jag visste inte vad jag skulle säga, alltså jag hade ju tänkt säga nåt i stil med kolla vad jag hittade på gatan och släpade in, men nu var ju tuppen redan inne.

Jag säger: En kort och ganska intressant historia, med ett lite oväntat slut. Tyvärr har jag lite svårt för den typ av svenska som berättaren talar, men det gick bra att ta sig igenom. Jag hade dock aldrig läst en hel roman som var skriven så här. 




Run, eat, repeat av Therese Widenfjord (3/5)
Publiceringsdatum: 2015
Baksidan säger:
Det dygnet runt-öppna gymmet är gammalt och slitet, men hon går ändå dit så ofta hon kan. Ju hårdare hon tränar, desto lättare blir det att glömma det som ligger bakom henne. Men mörkret som sänker sig kring träningslokalen visar sig snart ruva på mycket mer än bara obehagliga minnen...

Jag säger: Bra skriven thriller som höll mig intresserad till slutet. Lite smådetaljer i början fick mig genast att börja tänka ut slutet, och trots att jag föredragit att inte ha klurat ut vad twisten var, fungerade det ändå.

3/5 och jag läser gärna mer av Widefjord. 

No comments:

Post a Comment