Thursday, 10 November 2016

Jenny av Jonas Gardell (4/5)

Publiceringsdatum: 2006
Antal sidor: 174
Baksidan säger:
Tjugofem år efteråt får Juha Lindström veta att något fruktansvärt hände Jenny den där sista fredagskvällen före skolavslutningen då han inte var med.

Jenny handlar om en enda försommarnatt i barndomen, den som aldrig kan göras annorlunda.

Jenny är den fristående fortsättningen på En komikers uppväxt och Ett ufo gör entré, böcker som lästs av miljoner svenskar.


Jag säger: Jag var lite dum som läste den här romanen innan jag läst
En komikers uppväxt och Ett ufo gör entré, då det stod att det var en fristående läsning och jag ju så gärna ville läsa den. Det var inte så dumt som det låter, men jag visste ju hela tiden när jag läste de andra två vad som skulle hända Jenny och ville hela tiden stoppa henne.

Juha reser tillbaka till Sävbyholm och i takt med fotstegen blickar han tillbaka på sin barndom och försöker hitta en förklaring på vad som hände Jenny, och hur det kunde hända. Det är nästan som ett försoningsbrev där Juha försöker förklara varför han var som han var, utan att bortförklara. Juha tar även kontakt med några gamla klasskamrater och vi får en liten inblick i vilken typ av människor de blivit.

Jag förstod ganska snabbt vad som kan ha tänkts hänt Jenny och blev sorgsen när det uppdagades att jag hade rätt.

Fy.

No comments:

Post a Comment