Wednesday, 26 October 2016

Vill ha dig så illa av Gunnar Ardelius (3/5)

Publiceringsdatum: 2014
Antal sidor: 204
Baksidan säger: Skolan är slut och en mörk hemlighet har lagt sig som ett kvävande täcke över sommaren. Gänget från gymnasier hänger kvar i stan, alla utom Channa som är försvunnen. Vart har hon tagit vägen? Och vad var det egentligen som hände den där iskalla nyårsnatten?

Jag säger: Sex vänner försöker klura ut vad de ska göra med sina liv och med varandra efter gymnasiet. Channa har försvunnit, men skriver brev om sitt nya liv till en av dem. De andra har både planer som de följer, och känslor som de inte riktigt vet hur de ska hantera.

En helt vanlig ungdomsroman, helt enkelt.

Varje kapitel återberättas av en av de sex. Det är korta kapitel som bara ger en liten glimt in i just den personens liv, och jag vet inte riktigt om jag gillar det. Det känns osammanhängande och abrupt. Jag får aldrig något grepp om vilka de här människorna är, och det känns hela tiden som att Ardelius vill övertyga mig att om jag bara läser vidare för att få reda på vad som hände på nyårsnatten, så kommer allt bli klart.

Men det blir det inte.       

Kanske är det jag som inte fattar, men när jag läst klart inser jag att jag inte riktigt bryr mig.

Och det är synd.


3/5 och jag läser gärna något annat av Ardelius; då gärna skrivet på annat sätt.

No comments:

Post a Comment