Wednesday, 6 January 2016

Svenska Recensioner

Här kommer tre korta recensioner på tre svenska noveller.

Det svarta molnet av Markus Sköld (3/5)
Publiceringsdatum: 2015
Antal sidor: 21

Baksidan säger: ”Det svarta molnet” utspelar sig i en värld långt in i framtiden. Rymden har koloniserats under flera generationer. I de centrala systemen råder lag och ordning. I utkanterna däremot är lag och ordning påtagligt långt borta. Civilisationens bekvämligheter är hårdvaluta och även om hypermodern teknik existerar så fungerar den ofta dåligt på de outvecklade planeterna. Människan är desillusionerad efter generationer i rymden utan att träffa på andra intelligenta livsformer. Trots det, eller kanske just på grund av det, frodas spekulationerna kring ett mystiskt fenomen som påträffas då och då i den expanderande världen: svarta moln. Ingen vet varifrån de kommer. Det enda man vet är att man bör undvika dem.

Jag säger: Jag har inte mycket att säga om denna då den var väldigt utsägelsebar och utan spänning eller interessemoment. Hjälp, svarta moln! var en bra premiss som aldrig riktigt utforskades, så allt kändes lite meh.



Flickan på centralen av Mim Sörensson (3/5)
Publiceringsdatum: 2015

Baksidan säger:
Varje dag på väg till skolan passerar Pontus centralstationen. För det mesta går han innesluten i sig själv och lägger inte märke till omgivningen. Men så en dag faller hans blick på en liten flicka som sitter till synes övergiven på en bänk. Och Pontus inser att han sett henne förut. Många gånger...

Jag säger: Åh, detta kunde ha varit så mycket bättre än det var...
Kort sagt kändes det mesta med denna historia krystat. Kanske är det pga. att det skulle vara x antal ord eller så kanske Sörensson ville ha berättelsen så kort, men för mig kändes det som att vi blev introducerade till flickan på bänken och sen hände någonting och hux flux var vi vid slutet, och jag var inte tillfredsställd.

3/5 då jag knappt hann komma in i berättelsen innan den var slut. Sen så stod det att Pontus var olika gammal på olika ställen i texten, så någon borde gå igenom texten en gång till.




Som en fisk av Ren Xiaowen (3/5)
Publiceringsdatum: 2015
Antal sidor: 55
Översättning till svenska av: Eva Ekeroth

Baksidan säger:
Sedan barnsben har Eva känt sig dragen till havet men efter att ha förlorat sina föräldrar måste hon bo hos sin morbror och hans fru som säljer fisk till stadens restauranger. En dag flyttar Eva ut på gården och lever sin tillvaro i en vattenfylld tunna. Snart står hela världen i farstun och undrar över detta märkliga fenomen...

Jag säger: ibland läser jag böcker som jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva eller recensera, och detta är ett sånt tillfälle. Efter att en dag lyckts simma ute i havet på egen hand blir Eva omhändertagen av sin morbror och fru. Då hon helst av allt vill vara i vatten, lever hon till slut i en tunna på deras bakgård. Inom kort får byborna reda på hennes existens och efter mycket om och men säljer morbrorn Eva till en man med ett akvarium där hon förväntas simma och uppträda inför besökarna...
Mer än bara berättelse om Evas liv handlar novellen om mycket annat som händer oss i livet; svek, tillhörighet och drömmar. Eva fick genomgå mycket mer än hon förtjänade och det var flera gånger under berättelsens gång som jag bara ville att det skulle ordna sig för henne – och det illa kvickt...

Men sånt bestämmer inte jag.

3/5 då jag kände att vissa delar av berättelsen inte var tillräckligt sammanhängande och då tiden efter hon kommit till akvariet inte kändes trovärdig. 

No comments:

Post a Comment