Wednesday, 9 December 2015

Vi hade hemorrojder allihop av Zhao Zhiming (4/5)

Publiceringsdatum: 2015
Antal sidor: 42

Baksidan säger: På ett nästan komiskt sätt skildrar Zhao Zhiming det blodiga allvaret på landsbygden för längesedan. Dåtidens vardagssaker som i sig är tragiska blir absurda när de betraktas med dagens moderna ögon. Med ett vardagsspråk och en allvarlig, nästintill kall attityd, som om man talar om något vetenskapligt, beskrivs det vulgära. Novellen berättar om människors relationer och växlingen mellan det kalla och varma i dessa. Det är en realistisk text men har inslag av övernaturliga ting som blir till en sorts logik utan vetenskapligt stöd och som bidrar till en onormal atmosfär där ödet spelar en viktig roll. 

Zhao Zhiming skriver om sådant som många funderar över: familjen, relationer, öde, moderskärlek. Men han sätter in dessa klassiska teman i nya, extrema situationer vilket ger dem ett nytt liv.


Jag säger: Beskrivningen ovan säger nästan allt utan att egentligen säga någonting alls. Det tog ett tag att komma in i berättelsen pga. Zhimings detaljerade språk. Det kändes som att läsa en rapport om livet på landsbygden, men när jag väl vant mig kunde jag förstå varför Zhiming valt att skriva så;

ja, jag kunde tro mig förstå.

På något sätt blir det absurda i berättelsen mer så när det återberättas som fakta och profetian ses som en sån självklarhet att karaktärerna självmant ser till att de händer. Det var många tragedier som framfördes på ett komiskt sätt som fick mig att stanna upp i skrattet och tänka efter.

4/5 och jag läser gärna mer av Zniming i framtiden. 

No comments:

Post a Comment