Wednesday, 16 December 2015

Barnvakten av Sofie Trinh Johansson (4/5)

Publiceringsdatum: 2015
Antal sidor: 20
Baksidan säger:
Sextonåriga Sandra är gravid och har bestämt sig för att föda sitt barn och ta hand om det på egen hand. Men pengar är ett problem. Ett erbjudande om att sitta barnvakt mot generös ersättning kommer som en skänk från ovan. Pojken hon ska sköta om heter Benjamin och sägs vara lite annorlunda, lite blyg. Och det stämmer. Benjamin är inte som andra barn.

Jag säger: Oj, det vore fel att påstå att berättelsen var oväntad, för jag visste ju att det skulle hända något ”utöver det vanliga” innan jag ens börja läsa. Det som jag blev så glad över var att det ”oväntade” blev prick så: oväntat.

Och rysligt.

Vi lullas in i en berättelse om Sandra som är barnvakt åt Benjamin som till en början är blyg, men sen gör lite underliga saker, så vi vet att snart kommer det något stort. Vanligtvis brukar jag kunna förutspå vad som ska hända, och även fast jag kände på mig ungefär vad som kunde tänkas hända här med, blev jag helt paff när klimaxen kom.
Fy.

För en så kort berättelse hinner Trinh packa in väldigt mycket detaljer och spänning. Jag vill, och kommer, läsa mer av hennes verk. 

No comments:

Post a Comment