Wednesday, 4 November 2015

Mosaik av Marita Hallenberg Linkruus (3/5)

Publiceringsdatum: 2014
Antal sidor: 18

Baksidan säger:
Hon är lycklig över att tillhöra de utvalda. Men det blir inte alls som hon tänkt sig och hon flyr till en värld som har något hennes värld saknar. Hon inser så småningom att också hon hela livet saknat något; en bit i den mosaik som är hennes liv. Kan hon finna den saknade biten här, i denna smutsiga, stökiga, förbjudna värld?

Jag säger: Efter att ha läst två andra berättelser av Linkruus blev jag sugen på mer, men blev lite osäker när jag insåg att denna
berättelse var en del av Fångad av lust: antologin som beskrivs som "erotik som fängelse. Erotik som befrielse. När vår längtan efter närhet möter dagens oskrivna regelverk och blottställer oss."

Jag var inte på humör för erotik, men som tur är – för mig i alla fall – så var det inte så mycket fokus på erotiken.

Då jag inte heller läst sammanfattningen ovan förstod jag inte att detta var science fiction. Utan att ge bort för mycket så utspelar handlingen sig i en värld där kvinnor lever ensamma i en stad och det är bara de utvalda som ”får” bli gravida. När berättelsen börjar befinner sig protagonisten på en av de mest exklusiva klinikerna för att bli inseminerad.

Det var en intressant värld som presenterades och jag kände, som med Linkruus andra berättelser, att jag ville ha mer; det hela kändes så förhastat och ofärdigt.

Suck. 

No comments:

Post a Comment