Wednesday, 11 November 2015

14 December av Kristina Sjögren (4/5)

Publiceringsdatum: 2006
Antal sidor: 166

Baksidan säger:
När Ruth kommer tillbaka till skolan i nian efter sommarlovet, blir hon utfryst av sina kompisar. Förtvivlad och besviken undrar hon vad som har hänt. Strax därefter hamnar en av dem på sjukhus, och Ruth bestämmer sig för att trots allt besöka Angela.
Det är upptakten till en ny, djup vänskap samtidigt som Ruth kastas in en virvel av händelser som vänder upp och ner på hela hennes liv och förändrar det för alltid.


Jag säger:
Trots att jag kände på mig att den här boken skulle göra mig ledsen, så trodde jag faktiskt inte att jag skulle bli så pass påverkad som jag blev. Det var manga gamla känslor från högstadiet som kom fram; vissa bra, men de flesta dåliga. Författaren beskrev exakt och verkligt hur Ruth slogs mot ensamheten och ledsamheten efter bästa vännens svek, och ett tag fick jag sluta läsa när orden skar för djupt bland minnena av utfrysning. 

Fy.


Vi får följa Ruth genom hennes dagboksanteckningar, och då datumet är bokens titel räknade jag hela tiden dagarna till det oundvikliga. Det är så mycket som hinner hända på en termin; skola, ridlektioner, kaos i hemmet, och en döende vän, och det var egentligen bara språket som ibland var lite krystat och mindre trovärdigt. 


4/5 pga hög igenkänningsfaktor och ett fint slut; tyvärr så var det lite väl mycket ridning för mitt intresse, och en viss händelse mot slutet kändes inte alls trolig. Synd bara att det var så mycket stav och grammatikfel – detta är ju ändå andra upplagan. 

No comments:

Post a Comment