Wednesday, 9 September 2015

Öppna Dörren av Na Yu (5/5)

Publiceringsdatum: 2015
Översatt till Svenska av: Adam Sarac
Antal sidor: 16

Baksidan säger:
Shitou kör bil på uppdrag av andra. Ibland levererar han gods åt företag, ibland åt privatpersoner, men ett så välbetalt jobb som att köra för statens räkning är inte lätt att komma över. Så en dag när han får erbjudande om en leverans tackar han ja. "Godset" består av tjugo personer som ska fraktas tjugo mil bort och Shitou får stränga order om att vad som än sker, ska han se till att ta dem till slutdestinationen och får under inga omständigheter öppna den låsta dörren. Men på vägen ser han någon vinka åt honom i backspegeln…

Jag säger: Jag tror inte att jag direkt avslöjar någonting när jag säger att Shitou blir övertygad att öppna dörren eftersom beskrivningen ovan gör det ganska så uppenbart. Att han öppnar dörren är egentligen inte lika viktigt som vad det är han öppnar dörren för.

Eller vem.

Jag är imponerad över hur mycket känslor Yu lyckas få in på så pass få sidor, och hur slutet får mig att längta efter mer. Det är spänning, lite humor, och väldigt mycket ångest och förvirring.

5/5 och jag läser gärna mer av Yu.

No comments:

Post a Comment