Wednesday, 30 September 2015

Ögon av Han Song (5/5)

Publiceringsdatum: 2015
Originalspråk: Kinesiska
Översatt till Svenska av: Adam Sarac
Antal sidor: 20

Baksidan säger:
Paret har länge längtat efter ett barn och nu är det här, om än efter en svår förlossning. Men det är något som inte stämmer, han tycks se mer än vad andra barn gör…

Jag säger: Oj, vilken rysare.

Två gymnasielärare föder ett barn som har 4 par extra ögon i pannan och genast börjar media och andra runt om i landet spekulera om anledningen. Efter ett halvår får de äntligen åka hem med sonen och då börjar ännu mer mystiska människor dyka upp.

Det går inte att skriva mer utan att ge bort hela slutet, som var totalt oväntat och alldeles perfekt. Song lyckas få till en kuslig stämning från första början, och jag läste med ett stort frågetecken bakom alla handlingar. I tron om att det värsta skulle hända försökte jag tänka ett par steg framåt i historien, men blev hela tiden avbruten mitt i; på så få sidor lyckas Song leka ordentligt med mina tankar.

5/5 då jag är totalt kär i Han Song efter bara en novell och hoppas att mer av hans verk finns översatta till svenska eller engelska.

No comments:

Post a Comment