Wednesday, 12 August 2015

Min enda syster av Doris Dahlin (4/5)

Publiceringsdatum: 2015
Antal sidor: 19
Baksidan säger:
En syster som tar allt och en som ständigt får stå tillbaka. Redan från början är det så. Inte ens en lång missionstjänst i Afrika, bort från den slukande systern sätter stopp för det. Men med en överlevnadsstrategi utvecklad under en livstid finner hon på råd, systern som levt i skymundan. 

Nutid och tillbakablickar i två systrars liv vävs intrikat ihop till en väv med stark spänning som tråd. Hämnd kan se olika ut, och här är hämnden frigörande och sorglig på samma gång.


Jag säger: Åh, vilket oväntat bra slut.

Medan jag läste tänkte jag hela tiden att det inte var så synd om systerns som berättar historien; att syskon alltid bråkar och den äldsta oftast får offra mycket. Hon är över 80 år och fortfarande bitter och när hon går igenom det som hänt känns det lite barnsligt av henna att inte kunna släppa det, speciellt med tanke på att hon dedikerat sitt liv åt att hjälpa andra.

Och sedan kommer slutet.

Hämnden är så otroligt fin och ljuv och poetisk att jag genast ändrar allt jag tänkte om henne. 

Hon är en hjälte och en förebild.  

No comments:

Post a Comment