Thursday, 23 July 2015

Svenska Serier

Jag som sällan läser serier är nu i farten igen. 

Ligga Still av Kristian Berglund (5/5) – 2012, 20 sidor – Två ord vardera på 15 sidor om ett helt liv. Jag älskade denna och skulle köpa den direkt om den fanns som fysisk bok. Det går inte att förklara hur klockrena alla bilder är, och hur lysande de blir ihop; man måste läsa och se själv. Mer sånt här.









El Dystro av Jan Karlsson (4/5) – 2011, 12 sidor – 10 serier om hur det är att vara arg, deprimerad och frustrerad över att livet inte blivit som man hoppats och att världen inte reagerar som man vill. Jag gillade verkligen bitterheten och hopplösheten i dessa serier, och det var hög igenkänningsfaktor.












 

Feminister av Hans Lindström (3/5) – 2006, 88 sidor – En samling av Karlssons bästa serier om feminister. Jag skrattade högt åt vissa, skakade huvet åt andra, men ägnade mesta delen av tiden funderandes på jag skulle tolka dem. Vänligt tankeväckande och provocerande. 

No comments:

Post a Comment