Tuesday, 13 August 2013

Svart är en färg man kan bli sjuk av av Anna Karlsson (2/5)

Publiceringsdatum: 2008
Antal sidor: 238

Baksidan säger:
En bok om kärlek, relationer och svartsjuka.

"-Din djävla hora! Du är allt bra kåt på honom, va! Gå hem till honom då! Gör det! Jag ser ju att du är intresserad!
Hon hade bara pratat i vänlig, normal ton till en annan man. Och redan när hon gjorde det visste hon att det var ett misstag. Hon hade noterat hur mannen hon älskar sett med svarta ögon på henne och sedan vänt henne ryggen..."

Vad är svartsjuka? Är svartsjuka och kärlek sammankopplade? Eller handlar det om missunnsamhet och avund?

Här finns tretton personers erfarenheter, känslor och tankar. Här finns berättelsen om en ung kvinna som genom åren lär sig mer och mer om svartsjukan effekter. Och här finns några verktyg för relationen när svartsjukan knackar på.


Jag säger: Jag förväntade mig mycket mer av den här boken än vad jag fick, vilket var hopskrivna intervjuer av tolv personer om svartsjuka och en historia om Judit och hennes liv med svartsjuka män.


Till en början var jag väldigt intresserad av Judits berättelse, som dyker upp i vartannat kapitel, men efter ett tag tröttnade jag och läste mest för att läsa. Det största problemet var att jag inte tyckte om prosan; det var korta, uppstaplade meningar med onödigt sentimental – och ofta självömkande – ton. Visst var det synd om Judit, men jag hade aldrig läst en bok som enbart handlat om hennes liv.

Diskussionerna kring svartsjuka var både intressanta och tråkiga. Somliga hade väldigt insiktsfulla saker att säga, medan andra pratade om... jag vet inte vad. Utan att vara för elak så tycker jag att boken var väldigt dåligt skriven; språket var ofta klumpigt och fullt av upprepningar.

Nej, i teorin låter boken mer intressant än den var.

No comments:

Post a Comment