Tuesday, 27 August 2013

Introvert: Den Tysta Revolutionen av Linus Jonkman (3/5)

Publiceringsdatum: 2013
Antal sidor: 243

Baksidan säger:
Tänker du först och talar sen eller talar du först och tänker sen?


I vår tid verkar "utåtriktad och flexibel" vara de mest eftersökta egenskaperna på arbetsmarknaden, social kompetens värderas högre än yrkeskompetens och den som skriker högst får oftast som den vill. Det är en tid där inåtriktade, eftertänksamma och stillsamma karaktärsdrag har klassats som mentala sjukdomstillstånd. En tid där introversion ofta förväxlas med blyghet, arrogans och asocialt beteende. Inget kunde vara mer fel. I en värld där allt går fortare och fortare och där bruset blir starkare för varje dag kan det rentav vara en fördel att vara introvert, och de som fått den gåvan kan skatta sig lyckliga.

Jag säger: Jag förväntade mig så mycket mer av den här och blev ganska besviken efter bara ett tiotal sidor in. Av någon anledning trodde jag att det skulle vara en mer akademisk bok som ingående noggrant analyserade introverta och som skulle ge mig lite mer insikt i hur de (jag) är som personer och hur de (vi) fungerar i samhället. Istället fick jag en bok med visserligen hög igenkänningsfaktor, men som språkmässigt var svag och kändes som att den var skriven för barn.


Jag tröttnade väldigt fort.
Det var mycket ”en professor sa” och ”i en studie” vilket fick det hela att kännas oseriöst. Nu vet jag inte vad Jonkman studerat eller om detta är menat som en lekmans syn på introverta, men det var inte det jag ville ha.

Varje kapitel slutar med en sammanfattning i punktform och i slutet finns ett test man kan göra för att se hur introvert/extrovert man är, så om man inte vet någonting om ämnet kanske det här är ett bra ställe att börja.  

No comments:

Post a Comment