Tuesday, 6 August 2013

Det Var Jag Som Kom Hem Till Dig av Nina Hemmingsson (4/5)

Publiceringsdatum: 2012
Antal sidor: 77

Baksidan säger:
Det vad jag som kom hem till dig är en ordvandring från barndomens skogar och skolor till vuxenhetens förorter och fördomar. Bland fräna dofter, absurda handlingar och ludna kroppsytor finns en värld att både känna igen sig i och förvånas över.

Jag säger: Nina Hemingsson är känd som serietecknare och detta är hennes debut som poet, vilket hon gör väldigt bra. Jag hade lite olika tankar om hennes tidigare utgivna serier, men jag föredrar ord framför bilder och dikterna gav mig chansen att uppleva Hemingsson utan att bli distraherad av hennes teckningar.

Vissa dikter är otroligt gripande, medan andra använder sig av humor och lätthet. Det är en kombination som jag känner igen från serierna, och även om vissa är, i min mening, vulgära, så är det ju så hon skriver.
Och det funkar mestadels.

Även om du lägger dig
som ett hinder mitt i älven
så kan vattnet inte stoppas
Däremot blir det ett annat ljud
när det hittar nya vägar
runt din kropp
Och därför byter vi namn
på platsen till något som gör
att man förstår
även när man sitter
på centralstationens
mest hjärtlösa kafé
med någon som berättar
samma historia från sin barndom
om och om igen:
Det var en källarkulle
och de vuxna rullade en sten
för ingången
just när det började bli lite roligt

Många av dikterna slutar lite smått absurt som den ovan, och jag älskar sådant. Jag har redan läst igenom dem ett antal gånger och kommer köpa samlingen i framtiden (jag lånade denna från biblioteket).

No comments:

Post a Comment