Monday, 1 July 2013

Kort om Svenska Serier

Jag är inte mycket för serier, men har i vår plockat fram några ändå – bara för att, liksom. Det har nu gått ett tag sedan jag läste dem, och då minnet inte är det bästa så blir det små korta recensioner.


 
Hjälp av Nina Hemmingsson och Sara Olausson (4/5) – 2004, 143 sidor – Bådas debut där jag verkligen gillade Olaussons stil och historier, som jag tyckte var lite starkare än Hemmingssons. Därmed inte sagt att Hemminssons serier inte var bra, tvärtom, de var mestadels roliga och tänkvärda, men det är egentligen helt olika typer av serier, där jag föredrar Olausson.


 
 
Så Jävla Normal av Nina Hemmingsson (2/5) – 2009, 126 sidor – Onödigt vulgär och inte alls lika rolig som hennes andra verk.


 
Mina Vackra Ögon av Nina Hemmingsson (5/5) – 2011, 143 sidor – Helt perfekt, rolig, sorglig och lite hemsk på samma gång. Jag gillar verkligen hennes fula teckningar och det skarpa sättet hon använder sig av sina figurer för att kritisera världen runtomkring och inom sig.



 
 
Det är Svårt att Vara Elvis i Uppsala av Nina Hemmingsson (3/5) - 2012, 187 sidor – Ett urval av de tecknade serier som Nina Hemmingsson publicerat från debuten 2004 fram till idag. Då jag redan läst de flesta kändes det som en upprepning, men denna hade fungerat bra som present.



Vi Håller på med en Viktig Grej av Sara Hansson (4/5) - 2011, 126 sidor - Klockrent om hur det är att vara ung och hitta sina första idoler. Sara går i femman och ser en kväll Spice Girls på Bullen och blir helt betagen. I samma veva blir hon bästis med Rebbe som går i sexan, och boken handlar om deras vänskap och Spice Girls som förde dem samman.

No comments:

Post a Comment