Monday, 20 May 2013

Mig Blir Du Snart Kär I av Nanna Johansson (2/5)

Publiceringsdatum: 2010
Antal sidor: 128

Baksidan säger: Varje dag rider Nanna Johansson till tecknarstudion på sitt dresserade näbbdjur. Beundrarskarorna slänger suspensoarer med telefonnummer på efter henne, den rare sekreteraren Boobie-Boy serverar kaffe och fruktsallad. Affärerna går helt enkelt lysande.


Efter supereffektivt ritande är hon nu klar med en ny samling porträtt av vår sorgliga verklighet. Mansväldet och alla dess tarvliga påhejare får huka, för här slipper ingen undan. Vänsterkillar som gillar naturliga tjejer och USA:s omvända homos får sina fiskar varma. Livsnjutare, Super Mario, 2 ½ män, fallosarkitektur och vänner utan liv ges en omgång smörj, liksom kommentarsfältshatare och trista typer utan självinsikt.

Mig blir du snart kär i är en bok om egocentrism som handlar om dig.

Jag säger: Jag förväntade mig mycket mer av den här. Varför vet jag inte riktigt då jag läst några av Johanssons blogginlägg (som en väninna på Facebook gillar att länka till) och aldrig riktigt gillat dem. Men biblioteket hade denna och det kosta mig inte mer än en kort promenad att hämta upp den, så jag tänkte att jag testar.

Visst skrattade jag några gånger, men mest så suckade jag. Jag orkar inte med Johanssons typ av humor, och då satir bygger väldigt mycket på humor så faller det mesta platt. Det här med fallosarkitektur känns så otroligt uttjatat och gjort till döds, och det vulgära språket och teckningarna kändes mer omogna än provocerande.

Jag vet inte ens om det var meningen att vara provocerande, men tråkigt var det i alla fall.

2/5 får den av mig, men jag vet ett antal människor som säkert älskar den.

No comments:

Post a Comment