Saturday, 22 December 2012

Svenska Dramer (snabbrecensioner)

Det är nu ett par månader sedan jag läste dessa dramer så mina recensioner kommer att vara snabba och korta.

Natten är Dagens Mor av Lars Norén(4/5) är ett familjedrama som utspelar sig under en natt i köket till deras hotell. Pappan är alkoholist och gör allt för att gömma sitt drickande, mamman är sjuklig och vill ut ur relationen och de två sönerna, Georg och David, har sina egna bekymmer. Alla ryker ihop under pjäsens gång och det som jag fastnade för var hur verkliga familjeproblemen verkade. Det var mycket dolda känslor som till slut kom fram och slutet var väldigt oväntat. Jag hade gärna sett denna på scen.

Sanna Kvinnor: Ett Skådespel i Tre Akter av Anne Charlotte Leffler (4/5) kretsar runt en lag från 1874 som sa att kvinnan hade rätt till sina egna pengar, och det intressanta är att se hur konsekvenserna kan ha sett ut. Dramat handlar om tre kvinnor i samma familj; mamman vars man ständigt spelar bort pengar, hennes ena dotter som sett sin make med en annan kvinna, och den andra dottern som försörjer familjen och sedan försöker reda ut de andra två kvinnornas problem. Hon försöker få mamman att skriva över sina pengar på henne så att pappan inte kan spela bort dem, och försöker få sin syster att lämna sin man. De båda kvinnorna går först med på det, men ångrar sig till slut.

Romeos Julia av Victoria Benedictsson (2/5) är en tråkig och ganska meningslös pjäs om en poet som hälsar på en skådespelerska i hopp om att förföra henne. Tyvärr så inser han att hon är trogen sin man och att hon inte alls är lik karaktären hon spelar på scen.

Idlaflickorna av Kristina Lugn (3/5) handlar om två kvinnor som möts på en resa. Båda har varit Idlaflickor och har en man som heter Herman. På resan pratar de med och om varandra och det blir svårare att skilja dem åt – eller ens veta om det är samma person. Det är en bra och stundtals poetisk dialog med många tänkvärda citat. Tyvärr så tycker jag att Lugn tar det lite för långt i slutet – eller så har jag helt enkelt inte förstått. Jag skulle dock vilja se den på scen för att ta in atmosfären och höra orden andas.

No comments:

Post a Comment