Wednesday, 22 August 2012

Kort Kjol av Christina Nord Wahldén (4/5)

Baksidan säger: Äntligen sommarlov! Stämningen är hög och Myran och hennes klasskamrater från första ring åker ut till Djurgården för att fira. Det blir en ganska blöt kväll. Myrans bästis mår illa och åker hem, men Myran följer med två klasskompisar hem på efterfest, två killar. Hon tycker inte att det är något särskilt med det, de är ju kompisar... Festen urartar och de två killarna utsätter Myran för en mycket grym våldtäkt.

Boken skildrar sedan tiden efter övergreppet, rädslan som kommer, polisförhören och rättegången. Hur ska man kunna leva vidare som vanligt? Bara detta att komma tillbaka till skolan och alla vet vad som hänt...


Jag säger: Fy fan, vad otroligt otäck den här boken var. Jag visste vad den handlade om, men trodde inte att det skulle vara så hemskt som Nord Wahldén skildrar det hela. Våldtäckten i sig är brutal, men det som Myran får genomgå efteråt beskrivs med sådan detaljrikedom att det verkligen känns i hjärtat och ända ner i själen.

 

”Orden blir så konstiga, tänker själen på fönsterbrädan. ”Omfattande sexuell aktivitet.” Det låter väldigt kliniskt, så renskuret, så ofarligt. I verkligheten handlar det om blod, svett, ångest och smärta. Ett liv slaget i spillror, en söndertrasad framtid.” – p 114

Detta blir en kort recension då jag inte ens vet hur jag ska hantera ämnet; det är en sådan bok som man helt enkelt måste läsa själv för att riktigt förstå hur ofattbart illa det är. Och det är inte bara sveket i sig som förstör Myrans värld, utan det att hon anklagar sig själv och sin korta kjol och verkligen tror att det var anledningen till att våldtäckten ägde rum. Jag känner människor som verkligen tror att om man klär sig på ett visst sätt så får man ”skylla sig själv”, och det gör mig så hemskt illamående.

Våldtäckt är våldtäckt oavsett vad man har på sig.

Jag älskar hur boken börjar nästan i slutet av historien och hur vi får följa Myran när hon blickar tillbaka på det som hände. Vi vet att hon klarar sig igenom det hela, men till vilket pris?

Jag kan inte annat än att rekommendera den här boken, och tycker att den borde vara obligatorisk läsning i högstadiet. 

No comments:

Post a Comment