Friday, 25 May 2012

När Ingen Ser av Karin Holmlund (3/5)

Baksidan säger: PÄLS ÄR MORD skriver jag på skyltfönstret. Jag hukar mig ned till stengrunden, känner pulsslagen i fingertopparna mot sprejburken. De sista bokstäverna blev tunna. Jag skakar burken snabbt. Ljudet av metallkulan ekar efter gågatan. Jag trycker ned munstycket igen. Rött färgdamm och gas. En bil slirar till och bromsar. Strålkastarljuset reflekteras i skyltfönstret.
- Vad i helvete sysslar du med?

Jag säger: Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här boken. Vissa delar gillade jag och andra delar verkade lite för otroliga. Men samtidigt så vet jag inte så mycket om den värld Elin lever i, vilket är en av anledningarna till att jag valde att läsa den.

Elin är tonåring och tror att hon har svaret på allt. I detta fall är svaret att päls är mord och alla som inte gör någonting för att stoppa pälshandeln är en del av problemet. Hon riktar in sig på en specifik pälsbutik och utför ett antal attentat mot dem, men vill ändå inte kalla sig militant. Hon blir rent av arg när folk klassar henne som sådan. Det är när den här svart-vita världsbilden som Elina har börjar trasas sönder som Holmlund fångar mig mest.

De känns äkta, alla dessa tankar och känslor.

Men sedan så bestämmer sig Elin för att ta det ett steg längre, och det är här som jag börjar skruva lite på mig. Skulle detta verkligen hända så här? Utan konsekvenser? Visst målar Holmlund upp en bild där det skulle kunna hända, men ändå.

Jag vet inte riktigt varför, men det tog emot.

Och slutet…

Boken får 3/5 då den är välskriven och fångar Elins känslor och frustrationer väldigt bra, men samtidigt så var det vissa element som jag inte tyckte höll hela vägen. Jag kan lätt tänka mig att läsa den igen om något år, om än bara för den adrenalinkicken när Elin utförde attentaten.

No comments:

Post a Comment