Wednesday, 23 May 2012

En Mördare i Farfars Hus av Peter Swedenmark (2.5/5)

Baksidan säger: Ett mord på en ung kvinna i Sundsvall 1959 är upptakt i boken En mördare i farfars hus.

Det är en annorlunda skildring av en stad, ett mord och en tid, men främst är det en berättelse av en uppväxande tonåring. Om hans morfar, bagaren, om faster Elsa med moralen och om farfar - som faktiskt hade mördaren i huset.

Men det var innan han blev mördare...

Jag säger: Jag vet inte riktigt vad eller hur jag tänkte när jag köpte den här lilla boken; jag tyckte om omslaget och undrade väl lite om den här mördaren. Tyvärr så vet jag inte riktigt vad jag tycker om det jag fick heller. Trots att jag inte direkt förväntade mig någonting, så kan jag inte komma ifrån att jag känner mig lite besviken.

Det jag tyckte om var Swedenmarks sparsmakade sätt att berätta. Det var lite hackigt, okronologiskt och nästan lite så där i förbifarten ibland. Han pratar om sin familj, stundom lite kliniskt och faktatroget, och vid andra tillfällen med mer känsla. Och det är nog här som besvikelsen kommer in.

Om Swedenmark hade valt att fokusera på sin familj och sina egna upplevelser så hade jag gillat det här mycket bättre.

Istället så väljer han att prata om Sören, mördaren som bodde i hans farfars hus – innan han blev mördare – och vad han kan ha tänkt innan han blev mördare. Det var mycket spekulationer om en människa som Swedenmark ju inte kände, och trots att jag ju förstår att mordet varit en stor del av hans liv, så förstår jag inte riktigt meningen bakom att berätta om honom. Detsamma gäller alla små notiser om vad som händer i staden, i Sverige, och runtom i världen. Visst hade det betydelse för Swedenmark, men varför undra över hur Sören reagerat på dessa händelser.

Kanske har jag missat hela meningen med den här boken.

Kanske den bara inte är skriven för mig.

2.5/5 får den, och om jag skulle snubbla över någon annan av Swedenmarks böcker så plockar jag gärna upp en och läser, men jag tänker nog inte söka upp dem.  

No comments:

Post a Comment