Wednesday, 8 February 2012

Brev till Utlandet av Eric Ericsson (4/5)

Baksidan säger: För tre år sedan kom Eric Ericssons Brev till Samhället och blev på kort tid något av en kultbok och döpt till en av de roligaste böckerna i Sverige någonsin. I denna bok har Eric Ericsson skrivit en fortsättning och han har här inte nöjt sig med att skriva till institutioner eller företag i Sverige – nu skriver han brev till världen – han har faktiskt skrivit brev till alla världens länder: han skriver att det är viktigt att inte ge dubbla budskap till djur, han undrar varför chokladtillverkaren har lagt ett spelkort i kartongen, han är oroad för att hans son röker corn flakes, han vill besöka centralbanken i Österrike med 19 mimdansare och de kommer på torsdag, han vänder sig till en tvålfabrikant i Kina som erbjuder sig att skapa en tvål som går att äta, och han undrar om en frikyrka i London kan hjälpa till med att viga hans husdjur.

Jag säger: Detta är precis den typ av låg humor som jag gillar, så jag skrattade högt till många av breven. Ericsson är väldigt barnslig och lite jobbig många gånger, och det är just att folk tar honom på allvar som gör detta så bra.

Jag tänkte hela tiden att de måste ju förstå att han inte menar allvar.

Då jag jobbat med kundtjänst och egentligen vet hur dumma människor kan vara, så var vissa av hans affärsförslag så långsökta att det är nästintill otroligt att folk inte förstod. Jag menar, han skrev till en veterinärskola och sa sig vara från ett kebabbolag som ville köpa kött av dem en gång i månaden.

Jag kommer nog återkomma till den här lite då och då när jag behöver skratta lite.

No comments:

Post a Comment