Wednesday, 17 August 2011

En Liten Chock av Johanna Lindbäck (4/5)

Baksidan säger: Gustav hoppades på tre saker när han började gymnasiet:
1) En flickvän, eller en tillfällig tjej att ha sex med, åtminstone en gång.
2) En massa nya kompisar med samma intressen som han, det vill säga inte sport.
3) En ny personlighet.

Nu är det bara ett par månader kvar till studenten och Gustav har nästan gett upp hoppet. Men så får klassen en vikarie i engelska, Eva. Hon har glittrande ögon och röda kinder och vet ingenting om den normala Gustav. När Gustav börjar prata med henne glömmer han nästan bort det själv. Och mitt i alltihop bildar han och Elin en pakt. De ska göra något oväntat något som gör dem mindre missnöjda med sig själva och sina förutsägbara liv. Något som gör att de slipper dö av tristess och leda. Det drar ihop sig till en liten chock...

Jag säger: Jag tyckte oväntat mycket om den här. Av någon anledning hade jag förväntat mig en typisk tonårsbok, så jag blev positivt överraskad när jag snabbt insåg att det inte var så.

Jag gillade Gustav riktigt mycket, och undrade ett tag vart alla de fanns när jag gick i skolan; sen insåg jag att jag var ganska så mycket den kvinnliga versionen av Gustav så det hade kanske inte gått för sig.

Gustav har kompisar och är inte alls mobbad, som jag nästan trodde av beskrivningen. Han är blyg och ganska tillbakadragen runt nya människor. Hans mor gick bort i cancer några år innan och hans Amerikanska far flyttade till Sverige för att vara där för dem. Jag gillar hur Lindbäck hanterade deras ömtåliga situation; inte bara för att det är en tonåring och en vuxen, kulturkrock, och sorg, utan också att för att det fanns så många andra känslor som behövde komma fram.

Det var trovärdigt och nästan lite vackert.

Detta gäller även den lilla chocken som Gustav och Elin skulle ställa till med. Det finns ofta en risk att författare överdriver saker, men jag gillar att det var litet nog att funka i verkliga livet, men stort nog att vara omvälvande i deras liv.

Det här är den andra boken jag läser av Lindbäck, och den var välskriven och snabbläst, så jag kommer troligtvis att plocka upp hennes andra verk någon gång i framtiden.

No comments:

Post a Comment